Răspunsul Președinției la petiția AMPER
În urmă cu câteva săptămâni scriam președintelui României, cu rugămintea de a analiza proiectul de modificare a Legii Partidelor, propus de AMPER. Demersul venea ca urmare a unor declarații făcute de președintele Traian Băsescu la Întâlnirea Anuală a Clubului Politic. Mai jos redăm textul petiției noastre:
Bună ziua!
Numele meu este Cătălin Hegheș, vă scriu din partea Asociației Pentru Minți Pertinente AMPER, care activează la Tîrgu-Mureș și pe care o reprezint în calitate de director executiv. Am luat act cu plăcută surprindere, urmărind discursul domnului președinte de la Întâlnirea Anuală a Clubului Politic, care a avut loc la Palatul Cotroceni, de ideea reformei partidelor politice.
Pasajul care mi-a atras cel mai mult atenția este cel în care făceați referire la accesul în actuala clasă politică a elitelor: „Nu este, însă, altă soluţie decât ca elitele să spună, de regulă: aici este clasa politică, dar eu îmi asum, ca om valoros, să intru în această clasă şi, aşa cum ne-au trebuit 25 de ani să o decredibilizăm complet, în cinci, şase ani să refacem credibilitatea clasei politice prin cei care acced în interiorul clasei politice. Nu reuşim să facem o reformă a partidelor, pentru că nu vor chiar conducătorii partidelor să aibă parte de această reformă, care, atunci când este făcută, este dureroasă”.
Revenind la activitatea asociației noastre, în momentul de față cel mai important proiect al nostru este promovarea unei noi Legi a Partidelor, având la bază un studiu realizat la nivel academic disponibil aici: http://partide.amper.org.ro/ro/sinteza-analiza-comparativa/. Potrivit acestuia, România are cea mai restrictivă legislație în domeniu din Europa. Mai exact, dacă în majoritatea țărilor europene dezvoltate un partid se poate înființa cu trei membri fondatori, în România este necesară strângerea de 25.000 de semnături, din 18 județe, plus municipiul București, nu mai puțin de 700 de semnături din fiecare județ. Credem că această restricție încalcă dreptul constituțional la liberă asociere și este motivul principal pentru nereformarea clasei politice, care în aceste condiții este imposibil de concurat. Argumentația juridică detaliată pentru modificarea legii o puteți accesa aici: http://partide.amper.org.ro/ro/sintezaanaliza-juridica/, iar proiectul propus de noi poate fi accesat aici: http://partide.amper.org.ro/ro/proiect-pentru-schimbarea-legii-partidelor/forma-initiatorului/.
Modificarea unei astfel de legi care liberalizează piața politică din România nu se poate face decât la presiunea societății civile, clasa politică neavând nici un interes pentru a da drumul concurenței reale. În schimb, Președintele României, ca arbitru al clasei politice și, în cazul domnului Traian Băsescu, ca jucător activ pe această scenă, poate milita și chiar face lobby pentru ca aceste restricții total nejustificate legate de înființarea partidelor să fie eliminate. Parcurgând materialele la care făceam referire mai sus, veți observa desigur fundamentarea extrem de serioasă a demersului nostru. Având în vedere toate cele expuse, precum și faptul că dumneavoastră n-ați precizat în declarațiile oficiale de până acum sub ce formă vă doriți implementarea unei reforme reale a clasei politice, permiteți-mi să vă întreb dacă actualul Președinte al României susține eliminarea restricțiilor din legislația românească și alinierea acesteia la practica democrațiilor consolidate europene, astfel ca trei persoane să poată înființa un partid?
Aștept cu interes răspunsul dumneavoastră.
Cu respect,
Cătălin Hegheș
Astăzi am primit însă răspunsul Președinției, scurt, evaziv și care ocolește de fapt problema semnalată de noi:
Petitia nr.16497
Data: 17-10Domnule Catalin Heghes,
Dupa cum bine ati observat si dumneavoastra, Presedintele României a exprimat deja un punct de vedere.
Pentru eficienta demersului dumneavoastra este necesar sa va adresati autoritatilor publice cu initiativa legislativa din România, având în vedere dispozitiile art.74 alin.1 din Constitutia României, republicata.
Va multumim.
Cu stima,
Consilier de Stat
Gabriel-Cristian Piscociu
Chiar dacă domnul consilier Piscociu are juridic perfectă dreptate, președintele neavând drept de inițiativă legislativă, ne întrebăm în acest caz care a fost rostul declarațiilor președintelui: s-a rezumat la o pură expunere demagogică legată de reforma clasei politice sau președintele are și alte pârghii prin care poate influența aducerea acestei teme în dezbatere publică? A dorit oare doar să bifeze o ieșire în public sau și-a luat în serios rolul de arbitru al clasei politice, așa cum e ea nereformată și lipsită de elite, și va face ceva în acest sens? În așteptarea unor răspunsuri la aceste întrebări, ne permitem să observăm că răspunsul Administrației Prezidențiale este nedocumentat, evaziv, neserios și denotă cel puțin o neglijență în abordarea unei probleme pe care însuși președintele a semnalat-o – aceea de reformă a clasei politice.