Am cerut lista consilierilor personali ai primarului și cu ce se ocupă aceștia
Întrucât strategia forțelor politice din Consiliul Local Tîrgu-Mureș a creat pentru prima dată în istoria recentă o structură de conducere a Primăriei în care edilul a fost lăsat singur să asigure sarcinile executive, fără viceprimari, avem o situație netransparentă pe care dorim să o corectăm. Concret, locul și sarcinile viceprimarilor, au fost preluate de consilieri personali ai primarului, care au un statut total diferit de cel al viceprimarilor. Pe de-o parte, viceprimarii sunt aleși în ședință publică de Consiliu Local, dezbaterile și rezultatul votului sunt prezentate transparent, iar mai apoi, având în continuare statutul de consilier local, viceprimarul are obligația de depunere a unor declarații de avere și interese, precum și de întocmire a unor rapoarte de activitate. De cealaltă parte, consilierii personali sunt numiți direct de primar și primesc atribuții prin dispoziție a acestuia din urmă. În acest moment, la Primăria Tîrgu-Mureș nu sunt prezentate transparent următoarele informații elementare pentru o transparență minimală în funcționarea executivului: lista consilierilor personali ai primarului atribuțiile acestora veniturile cu care aceștia sunt retribuiți pentru munca lor Neștiind transparent cine și cu ce se ocupă, se creează confuzii și limitări în exercitarea dreptului de petiționare a cetățenilor și de adresare directă către conducerea executivă a Primăriei prin audiențe. Având speranța că Primăria dorește să creeze o relație directă cu cetățenii, corectă, transparentă și totodată în limitele legale prevăzute de lege, am formulat o cerere prin care solicităm câteva clarificări. Din textul cererii depuse astăzi, 5 august, la registratura Primăriei Tîrgu-Mureș, cităm: Solicităm respectuos să ne puneți la dispoziție următoarele informații de interes public: Lista consilierilor personali ai primarului municipiului Tîrgu-Mureș, angajați în baza prevederilor Legii 215/2001 art. 66 alin. (1). Copii ale dispozițiilor de primar emise în baza prevederilor Legii 215/2001 republicată, art. 66 alin. (4) prin care se stabilesc atribuțiile de serviciu ale fiecărui consilier specificat la punctul 1. Valoarea retribuțiilor încasate de consilierii specificați la punctul 1. în baza contractelor încheiate cu Primăria Municipiului Tîrgu-Mureș. Vom prezenta răspunsul la aceste solicitări imediat ce Primăria Tîrgu-Mureș va soluționa cererea...
mai multAnchetă la Ministerul Sănătății și CNAS în urma unui demers susținut de AMPER
În cadrul unei conferințe de presă susținute astăzi, 1 august 2016, Asociația Pentru Minți Pertinente AMPER a reclamat problema creșterilor salariale din domeniul sanitar, efectuate la finalul anului trecut prin OUG 35/2015, în opinia noastră, în afara cadrului legal. Actele normative care, din punctul nostru de vedere au fost încălcate, sunt Legea 95/2006, republicată în 2015 și HG 400/2014. Demersurile au început în luna noiembrie 2015, cu o sesizare la Consiliul Concureței și au continuat cu sesizarea următoarelor instituții: CJAS Mureș, Curtea de Conturi a României, CNAS, Ministerul Sănătății, Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, Cancelaria Primului Ministru și Avocatul Poporului. Ca rezultat, în 27 iulie 2016, Consiliul Concurenței a declanșat o anchetă la Ministerul Sănătății și CNAS. Chiar dacă demersul a fost făcut în nume personal de Mihai Negrea, ca specialist în domeniul managementului sanitar, AMPER susține demersul, l-a sprijinit și va continua să-l sprijine oferind consultanță juridică. Nu contestăm ci, din contră, susținem remunerarea corectă a medicilor, în concordanță cu nivelul superior de pregătire și de mediul de muncă. Pe de altă parte, respingem modalitatea de legiferare care, prin normative care încalcă în opinia noastră cadrul legal existent, crează discriminări și dezechilibre într-un sistem care oricum are nevoie de reformă. Susținem recalcularea tarifelor pe caz ponderat în concordanță cu realitățile sistemului medical românesc, astfel încât ele să acopere costurile creșterii salariale, plata gărzilor, nevoia de dotare și investițiile în sistemul medical românesc. Susținem liberalizarea totală sau parțială a pieței asigurărilor medicale de sănătate și respectarea independenței în funcționarea sistemului de sănătate, organizat pe cei trei piloni – CNAS, furnizorii de servicii de sănătate și Ministerul...
mai multCe spune Curtea de Conturi legat de finanțarea de către Primărie a cluburilor sportive
La 2 ani de la primele demersuri pe care AMPER le-a făcut legat de finanțarea cluburilor sportive de către Primăria Tîrgu-Mureș prin asociere directă, ne apropiem de primele constatări ale ilegalităților din acest demers. Am început schimbul de adrese cu reprezentanții Curții de Conturi încă din 2015, însă atunci ne-am ales doar cu o amânare și o promisiune. Fiind la jumătatea lui 2016, am revenit cu o solicitare, la care am primit rapid un răspuns, pe care îl puteți vedea mai jos: Sigur că de fapt răspunsul e o nouă amânare a tranșării poziției Curții de Conturi în această speță, însă el arată, fără să le indice exact, că aceste nereguli există, pentru că altfel nu avea ce să fie în procedură de valorificare. Ce putem face, este să continuăm demersurile pentru a intra în posesia concluziilor în urma...
mai multCerem din nou părerea Curții de Conturi în chestiunea finanțării cluburilor sportive
În luna septembrie 2015, sesizam Curtea de Conturi, prin Camera de Conturi Mureș privind legalitatea finanțării a 5 cluburi sportive, din bani de la bugetul local al municipiului Tîrgu-Mureș. În fapt, era vorba despre HCL nr. 185/29.052014, HCL nr. 186/26/05/2014, HCL nr. 187/29.05.2014, HCL nr. 188/29.05.2014, HCL nr. 189/29.05.2014 prin care se alocau banii. Curtea de Conturi ne-a răspuns că acest subiect va fi avut în vedere la controlul anual care se va face în 2016. Suntem la jumătatea anului și încă nu știm nimic. Așa că cerem din nou Curții de Conturi să ne spună care este opinia instituției în privința legalității acestor acte (Cerere 544 Curtea de Conturi). Sigur, ele au făcut și obiectul unui proces în instanța de contencios administrativ (pierdut de noi) care a considerat că AMPER nu are calitate procesuală în această speță, fără să intre în judecarea argumentelor arătate în cererea de chemare în...
mai multAm publicat studiul „Descentralizarea fiscală în România și Elveția”
Pe platforma partide.amper.org.ro a fost publicat astăzi, 7 aprilie, studiul comparativ „Descentralizarea fiscală în România și Elveția”. Lucrarea a fost realizată la comanda Asociației Pentru Minți Pertinente AMPER, sub coordonarea av. dr. Brîndușa Gorea, împreună cu doctoranzii Oana Voica Nagy și Ioana Raluca Toncean-Luieran. Pe lângă studiul în sine, documentația completă includae și o listă cu toate propunerile de modificări legislative care ar trebui adoptate pentru implementarea strategiei de descentralizare fiscală a României pe modelul elvețian. Încă din debutul studiului, autorii precizează considerentele pe care s-a făcut comparația sistemului românesc în oglinda elvețiană: „Motivul alegerii Elveției ca termen de comparație este dat, pe de o parte, de similitudinile pe care le prezintă cu România (ca structură administrativ-teritorială, organe deliberative locale, areal geografic și populație etc. – așa cum vom vedea în continuare), în ciuda faptului că avem de a face cu două forme de organizare statală diferite (stat unitar, respectiv federație), și de bunăstarea proverbială a Elveției, pe de altă parte. Ne-am propus să încercăm să înțelegem cauzele acestei bunăstări, să comparăm modelul elvețian cu cel român și, firește, să analizăm oportunitatea unui eventual „import” de idei și soluții”. Lucrarea și anexa cu modificările legislative este disponibilă gratuit, pe platforma partide.amper.org.ro, la secțiunea Studii. AMPER îmbogățește astfel portofoliul de studii de drept comparat publicate în ultimii 2 ani pe această platformă, cu tematici în principal legate de modele de bună-practică în funcționarea sistemelor democratice. Ele au ajuns să fie citate în lucrări de specialitate sau chiar au reușit să provoace în timp modificări în legislația...
mai multPlângere la Curtea de Conturi privind finanțările prin asociere
Astăzi, 9 septembrie 2015, am depus la registratura Camerei de Conturi Mureș o Plângere în vederea declanșării auditului financiar cu privire la legalitatea cheltuielii fondurilor publice prin încheierea contractelor de asociere între Municipiul Tîrgu-Mureș și un număr de cinci cluburi sportive aprobate prin HCL nr. 185/29.052014, HCL nr. 186/26/05/2014, HCL nr. 187/29.05.2014, HCL nr. 188/29.05.2014, HCL nr. 189/29.05.2014. Motivele invocate de noi se regăsesc de fapt și în cererea de chemare în judecată, cu care am deschis un proces de anulare a acelor hotărâri în instanța de contencios administrativ. În acel proces urmează să ne judecăm în recurs, la Curtea de Apel. Plângerea formulată către Curtea de Conturi poate fi accesată aici: Plangere Camera de...
mai multPropunere de modificare a Legii Educației și Sportului
Către, Ministerul Tineretului și Sportului Direcția Potitici , Strategii și Performanță sportivă Domnului Valentin Marius Dinu, etaj 3, camera 310, Email: dpsps@mts.ro Subscrisa Asociația Club Sportiv Pro Gool, cu sediul în Tg.Mureș, str.Dâmbul Pietros nr. 14, bl.N-52, etaj 2, ap.10, jud.Mureș, adresa de email: office@csjuvenes.ro reprezentată de Constantin Cristian-Florin și Asociația pentru Minți Pertinente AMPER, cu sediul în Tg.Mureș,str.Banat nr. 16, ap.5, jud.Mureș,email: contact@amper.org.ro reprezentată prin Cătălin Hegheș, urmare notei de fundamentare nr. 3095/20.07.2015, vă înaintăm prezenta: Propunere de modificare a art. 181 alin.1 lit.b din legea nr. 69/2000 astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 171/2015 în sensul: Actualul articol: Prin hotărâre a consiliului local/consiliului judeţean, se pot repartiza sume din bugetul local pentru: b. finanţarea activităţii structurilor sportive locale, constituite ca structuri nonprofit în condiţiile legii, participante la competiţiile sportive locale, regionale, naţionale şi internaţionale, organizate în conformitate cu statutul şi regulamentele federaţiilor sportive naţionale pe ramură de sport, în baza contractelor şi a programelor sportive ale acestora care prevăd promovare, selecţie, participare, pregătire, organizare de competiţii şi evenimente sportive. Din sumele alocate pot fi finanţate toate tipurile de cheltuieli aferente contractelor şi programelor sportive, inclusiv cele de natură salarială. Propunere de modificare: Prin hotărâre a consiliului local/consiliului judeţean, se pot repartiza sume din bugetul local pentru: b. finanţarea activităţii structurilor sportive locale de drept public sau de drept privat fără scop lucrativ de utilitate publică, participante la competiţiile sportive locale, regionale, naţionale şi internaţionale, organizate în conformitate cu statutul şi regulamentele federaţiilor sportive naţionale pe ramură de sport, în baza contractelor şi a programelor sportive ale acestora care prevăd promovare, selecţie, participare, pregătire, organizare de competiţii şi evenimente sportive. Din sumele alocate pot fi finanţate toate tipurile de cheltuieli aferente contractelor şi programelor sportive, cu excepția celor de natură salarială. În susținerea propunerii arătăm: În conformitate cu dispozițiile art. 67 alin.3 capitolul Finanțarea activității sportive din Legea nr. 69/2000 cu modificările și completările ulterioare: Bugetul anual cuprinde la partea de venituri, după caz: a)venituri proprii; b)sume de la bugetul de stat sau bugetele locale acordate de organele administraţiei publice centrale sau locale pentru finanţarea programelor sportive realizate de structuri sportive de drept privat, fără scop lucrativ, de utilitate publică; c)alocaţii de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, repartizate structurilor sportive de drept public de organele administraţiei publice centrale şi locale; d)alte surse. Sens în care, considerăm că pentru o aplicare unitară a ceea ce a dorit legiutorul să statueze este necesară o corelare între cele două dispoziții ale aceluiași act normativ. Astfel dacă potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 69/2000, legiutorul a prevăzut ca din bugetul de stat pentru activitățile sportive să fie finanțate doar federațiile sportive naționale în baza contractelor contractelor de finanțare a programelor sportive ale acestora, pentru identitate de rațiune același principiu trebuie aplicat și la nivel local respectiv finanțarea din bugetul local să fie alocată doar structurilor sportive de drept public și a celor de drept privat, fără scop lucrativ, de utilitate publică. În ceea ce privesc categoriile de cheltuieli ce pot fi finanțate din bugetul local cheltuielile de natură salarială acestea contravin dispozițiilor HG nr. 1447/2007 privind aprobarea Normelor financiare pentru activitatea sportivă, cu modificările și completările ulterioare act normativ adoptat în aplicarea dispozițiilor art. 18 alin.1 lit. c din Legea nr. 69/2000, care menționează expres...
mai multDiscuții seci, lipsite de argumente, pe marginea Legii Partidelor
Marți, 28 aprilie, AMPER a participat la discuțiile de lucru găzduite de Administrația Prezidențială la Palatul Cotroceni, pe tema proiectelor de modificare a Legii Partidelor și Legii Alegerilor Locale, discuții moderate de consilierul prezidențial Laurențiu Ștefan. Din partea decidentă, au venit la discuții deputatul Mihai Voicu, președinte al Comisiei de cod electoral, precum și deputații Gabriela Podașcă (vicepreședinte) și Paul Victor Dobre, membri în aceeași comisie. Din cauza timpul limiat avut la dispoziție s-a discutat mai mult pe marginea proiectului de modificare a Legii Partidelor, trecut de Senat, în prezent în așteptarea unui vot final la Camera Deputaților. Salutăm în continuare și pe această cale deschiderea parlamentarilor spre renunțarea la factorul teritorialității în privința procedurilor de înființare a unui partid, însă nu putem să nu constatăm indignați, aplicarea unei duble măsuri, adică legarea și obligarea chiar la o funcționare cel puțin la nivel județean a viitoarelor formațiuni politice înființate pe actualul proiect de act normativ. Discuțiile pe marginea procedurii de radiere a partidelor au fost de fapt un dialog surd, în care niciunul din cei trei deputați n-a reușit să arate deschidere la multitudinea de argumente aduse în favoarea eliminării prevederilor care obligă partidele să depună candidaturi în minim 75 de circumscripții la alegerile locale și listă completă în cel puțin un județ la alegerile parlamentare, lucru care face practic imposibilă funcționarea partidelor locale, într-o singură circumscripție. Considerăm neconstituțională prevederea, injustă din cauza nerepectării proporțiilor – 3 membri pentru înființare pentru ca apoi să activeze într-un număr excesiv de circumscripții, legarea neargumentat de factori administrativi, generarea de costuri la bugetul de Stat pentru procedurile de radiere-reînființare, statuarea unei proceduri neoneste prin care partidele care doresc să-și mențină activitatea la un nivel strict local sunt obligate să depună candidaturi inutile și nesusținute real doar pentru a nu fi radiate, generarea de situații absurde cu partide care ar putea da aleși locali pentru ca mai apoi să fie radiate etc. Niciunul din aceste argumente nu i-a clintit pe deputații prezenți și există semne clare să nu se dorește renunțarea la aceste prevederi. Singura concesie făcută a fost posibila introducere a unei excepții – mai exact, spunea deputatul Mihai Voicu, probabil se va propune exceptarea de la radiere a partidelor care reușesc să producă aleși locali, dar numai pe perioada mandatelor, urmând ca să reînceapă numărarea campaniilor fără candidatui în 75 de circumscripții dacă în următoarele alegeri nu se produc din nou aleși locali. În opinia noastră acesta nu poate fi considerat un compromis, câtă vreme partidele nou-înființate sunt obligate practic, dacă vor să activeze strict local, să producă performanță electorală de la primele tururi de scrutin de după înființare. A doua mare problemă a proiectului propus privește procedura de înregistrare și ținere a evidenței viitoarelor partide. Nimeni dintre decidenții prezenți la discuții nu a manifestat până acum intenția de a descentraliza real procedura de înregistrare a partidelor, în ciuda faptului că noul proiect dă posibilitatea manifestării unor partide locale. Membri comisiei nu doresc sub nici o formă trecerea, credem noi firească și chiar obligatorie a registrului partidelor de la Tribunalul Municipiului București la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). S-a discutat mult pe marginea acestui subiect și s-au prezentat numeroase argumente, fie pentru trecerea registrului partidelor la AEP, fie la Ministerul Justiției pe modelul Registrului asociațiilor și fundațiilor sau cel al Registrului comerțului....
mai multScrisoare deschisă de protest împotriva asocierii Primărie – ASA
Către: Primăria Municipiului Tîrgu-Mureș În atenția: domnului primar Dorin Florea CC: Consiliul Local al Municipiului Tîrgu-Mureș În atenția: consilierilor locali Benedek István, Gombos Geza-Csaba, Peti Andrei, Józsa Tibor, Karácsony Erdei Etel, Bakos Levente-Attila, Törzsök Sándor-László, Kikeli Pál-István, Soós Zoltán, Haller Béla, Sergiu Claudiu Maior, Ioana Dana Roman, Dumitru Matei, Călin Moldovan, Ioan Fărcaș, Cosmin Lucian Gujan Herman, Cristina Ligia Someșan, Octavian Moldovan, Aurelian Olimpiu Sabău Pop, Lucian Mircea Loghin, Dan Ștefan Sîmpălean și Gheorghe Urcan Scrisoare deschisă Stimate domnule primar, Asociația Pentru Minți Pertinente AMPER, împreună cu organizațiile non-guvernamentale semnatare ale acestei scrisori, își exprimă dezacordul cu privire la intenția Primăriei de a deveni membru asociat al clubului Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu-Mureş sau să continue asocierea în forma sa actuală, așa cum reiese din Proiectul de Hotărâre de Consiliu Local cu privire la desemnarea unei comisii pentru analizarea oportunităţii colaborării Municipiului Tîrgu-Mureş cu ASOCIAŢIA „Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu-Mureş publicat pe site-ul instituției, a cărui inițiator sunteți. Noi, semnatarii acestei scrisori publice, apreciem interesul, atât al reprezentanților executivului, cât și al unei majorități a consilierilor locali, manifestat constant în ultimii ani pentru susținerea activităților sportive la Tîrgu-Mureș, interes care ar putea duce la sprijinirea unor activități benefice pentru târgumureșeni, la o deschidere și educare a comunității în sensul valorilor sportivității, precum și în sensul adoptării unui stil de viață sănătos. Considerăm însă că modul în care acest interes este manifestat și transpus în practică prin alocarea resurselor financiare din fonduri publice este neoportun, îngrijorător și, totodată, ilegal. În sprijinul acestor afirmații, vă prezentăm și următoarele argumente: 1. Prin asocierea directă cu unul sau mai multe cluburi sportive alese pe criterii arbitrare, netransparente, neprevizibile pentru toate cluburile sportive active la Tîrgu-Mureș, fără organizarea unui concurs de proiecte la care toți cei interesați să poată lua parte, autoritatea locală denaturează însăși ideea de competiție, de fair-play, la care toate cluburile sportive, indiferent de specific, ar trebui să se raporteze. Se creează astfel o discriminare vădită între cluburile sportive care activează în Tîrgu-Mureș. 2. Alocarea resurselor în acest fel duce la grave dezechilibre. De pildă, în anul 2013, pe proiectul de buget aprobat în Consiliul Local Tîrgu Mureș, s-au alocat 18,2 milioane de lei, din care la subcapitolul „asociere cluburi private” s-au alocat 17,5 milioane de lei, pentru sportul de performanță 0,6 milioane (600 de mii lei), pentru sportul școlar 0,05 milioane (50 de mii lei), iar pentru sportul de masă – sportul pentru toți – 0,03 milioane (30 de mii lei). Ceea ce înseamnă că 96 % din sumele alocate pentru sport au fost destinate unui număr de cinci cluburi private, în timp ce pentru restul zecilor de cluburi care activează la Tîrgu-Mureș, a rămas la dispoziție un procent vădit inechitabil. 3. Amintim de asemenea că Legea nr. 69/2000 spune că pentru a participa la competițiile sportive oficiale locale sau naționale, un sportiv de performanță trebuie să fie legitimat la un club sportiv. Aceasta este singura condiție pentru a putea practica un sport de performanță. Drept urmare, încălcarea principiilor privind finanțarea de la bugetul local este nelegală din moment ce toate cluburile sportive care activează la nivelul municipiului Tîrgu-Mureş pot pregăti sportivi de performanță. Nu există o prevedere care să susțină legalitatea unei astfel de discriminări în rândul sportivilor de performanță, respectiv modalitatea de distribuire a sumelor de bani cu...
mai multPunct de vedere față de proiectul Legii Alegerilor locale
Am avut un schimb informal de e-mailuri cu un consilier al Administrației Prezidențiale pe tema proiectului de Lege a Alegerilor locale, care este în dezbatere avansată la Parlament. Legat de acest proiect ni s-a cerut un punct de vedere, pe care îl redăm mai jos: AMPER consideră că, deși au fost înregistrate mici progrese în procesul de modificare a acestui act normativ, actuala formă a proiectului propus contravine principiilor convenite de partidele parlamentare și președinte după alegerile prezidențiale, acelea de modificare a unui pachet mai amplu de legi care să ducă la o reformă reală a clasei politice, la liberalizarea accesului pe scena politică, la încurajarea apariției unor actori noi în viața publică. Având în vedere aceste considerente, facem următoarele recomandări: 1. Menținerea pragului electoral reprezintă o măsură care favorizează păstrarea pe scena politică a actualilor actori, partidele mari tradiționale. Principiile de la care s-a pornit în modificarea acestui pachet de legi, inclusiv a Legii alegerilor locale, au fost, printre altele, acelea de reformă a clasei politice, de încurajare a accederii pe scena politică a unor actori noi – partide, grupuri sau indivizi – cu idei proaspete, iar pragul de 5% este unul care descurajează toate aceste deziderate. Pragul electoral, în orice formă ar fi, presupune pierderea unor voturi valabil exprimate – fie prin faptul că partide sau candidați independenți nu reușesc să treacă acest prag, fie pentru că anumiți independenți reușesc să treacă pragul, iar voturile luate peste pragul necesar alocării unui mandat se pierd, deși ar fi putut, de exemplu, să aducă un nou mandat de pe o eventuală listă civică. Pentru că în alegerile locale sunt cele mai mari șanse să apară candidați actori politici interesați exclusiv de participarea la viața politică dintr-o anumită comunitate, fără să aibă implicit aspirații județene sau naționale, recomandăm eliminarea totală din Legea Alegerilor locale a pragului electoral. Pentru acest lucru este nevoie de modificarea art. 96 din actualul proiect propus. 2. Nicăieri în democrațiile consolidate din Europa dreptul la opinie politică nu este supus niciunei forme de sancțiune atunci când alegătorul sau alesul decide să-și schimbe opțiunea. În acest context, România face notă discordantă și sancționează migrația aleșilor locali, restricționând în același timp un drept prevăzut de Constituția României. Constituția garantează la art. 29 libertatea de a avea o opinie: „Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă”, iar mai apoi, la art. 53 aliniat 2 tot Constituția prevede și în ce condiții acest drept, ca și restul drepturilor constituționale, poate fi restrâns: „Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii”. Aplicarea dublei măsuri – aleși locali față de aleșii din Parlamentul României – în privința migrației politice contravine acestor prevederi și restrânge dreptul unui ales local de a-și schimba opțiunea politică, câtă vreme simpla schimbare a acestei opțiuni duce la pierderea mandatului. Considerăm că nu este normal ca, în timp ce un ales din Parlament are dreptul de a-și schimba opțiunea politică, un ales local să nu fie tratat similar. Mai mult decât atât, prevederea legislativă care duce la pierderea mandatului în cazul în care alesul părăsește partidul de pe...
mai mult